søndag den 10. november 2013

Jule Nøddepostej og drømme Råkost.

Der venter både julefrokoster og diverse familie middage i næste måned. Så jeg eksperimenterer på livet løs med diverse lækre opskrifter. Deriblandt ville jeg have prøvet Luna's Nøddepostej i går. Men da det kom til stykket, havde jeg ikke alle ingredienserne, så måtte være lidt kreativ.
Og jeg må sige, at det blev temmelig helt vidunderligt lækkert ! Så i skal da lige have fornøjelsen af at få min udgave af Nøddepostejen. Men tag at kigge på Luna's opskrift også, intet slår originalen ;)



Nøddepostej:

150 g Knoldselleri - i tern
2 Kartofler - i tern
100 g Hasselnødder
50 g Valnødder
1 Løg
Soya sovs
Kryddersalt
1 Æble - skrællet og skåret i tynde både
en håndfuld svesker

Kog selleri og kartoffel ternene til de er møre og blend dem, hak nødderne og snit løget fint. Det hele blandes sammen, og smages til med soyasovs, urtesalt og krydderier. Evt tilsæt lidt mel, hvis du synes farsen er for blød/tynd.

Så putter du den ene halvdel af farsen i en smurt form (lille brødform-størrelse passer perfekt), og lægger æblebåde og svesker skiftevis ovenpå. Til sidst lægger du den sidste halvdel af farsen på, og evt de sidste ælbebåde på toppen, hvis du har nogen til overs.

Postejen skal i ovnen i ca 45 minutter ved 200 grader.

Og så lavede jeg jo den mest vidunderlige råkostsalat til. Og den skal i bestemt heller ikke skånes for ;)



Drømme Råkost:

Groft revet gulerod
Ælbe i tern
Fast mango (dvs ikke helt moden), i tern
Appelsinsaft
Soya yogurt
Solsikkefrø
en smule vanillesukker
Tørrede tranebær

Det hele blandes og SPISES ;D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar