mandag den 21. oktober 2013

Linsepostej med sød kartoffel.

Jeg følger rigtig mange folk rundt omkring på nettet. Finder en masse inspiration og motivation til blandt andet vegansk madlavning, sundhed og fitness. En af de gutter jeg lurer på er Thomas Erex . Han delte et billede af noget jeg aldrig før havde hørt om, før i går. Linsepostej... Det har åbenbart sneget sig forbi min næse, men nu er linsepostejen opdaget, og det skal i hvert fald afprøves :D

Thomas' opskrift er her: http://thomaserex.wordpress.com/2012/12/04/julefrokost/

Og her kommer mit første forsøg, godt inspireret af den kære Thomas:





Linsepostej med sød kartoffel:

1 Løg
2 fed Hvidløg
1 sød Kartoffel
100 g Hasselnødder
100 g Røde linser
100 g Grønne linser
en smule Mel (jeg har brugt kikærtemel)
Salt og peber
1 bouillon terning (vegetabilsk selvfølgelig).
1 spsk Chia frø

Kog linserne til de er møre, put bouillon terningen i vandet linserne skal koge i. Hæld det overskydende vand fra linserne (gem evt en smule, hvis postejen bliver lidt for tør) og blend dem sammen med løg, og hvidløg. Hak nødderne fint, og riv den søde kartoffel på et rivejern. Bland hele molevitten sammen, også chiafrøene, smag til med salt og peber, og evt andre krydderier eller soyasovs, og rør lidt mel i, for at gøre konsistensen lidt fastere.
Hæld det i en brød-bageform. (husk at smøre den med olie, hvis du ikke har en af de dersens fancy -slip-let forme). Og bag den i ovnen ved 200 grader i ca en halv time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar