tirsdag den 2. juli 2013

Falafel love.

Vi overnattede hos mine forældre i weekenden. Min Far fejrede 50 års fødselsdag, så vi hjalp til hvor vi kunne. Men arbejde (og hygge) kræver god mad, så jeg påtog mig køkken-vagten.

Jeg lavede forloren hare til min familie, med kartofler, sovs, grønt og falafler. Sidst nævnte var mest beregnet til mig selv, men de var vældig populære og blev nydt af os alle.



Sanne's Falafler:

400 g kikærter (lægges i blød i 10-12 timer før brug, men skal ikke koges)
1 løg
5-10 fed hvidløg (efter smag og behag)
1 gulerod
salt
peber
spidskommen
røget paprika
vand
hakket persille

Alle ingredienser blendes. Jeg lod "farsen" være lidt grov, hvilket faktisk var ret lækkert. Salt og de andre krydderier tilsættes som man selv synes. Jeg ved at koriander ofte forekommer i Falafel opskrifter, men det er ikke lige min favorit, så jeg undlod det i min opskrift.

Varm lidt olie op på panden og læg farsen i små klatter. Steg til de er gyldenbrune, og lad falaflerne blive færdige i ovnen.



Jeg spiste dem som dunser til aftensmaden, og brugte dem på rugbrød dagen efter til frokost. De kunne også bruges i pita, eller bare spises kolde med en frisk salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar